
NOT FOR PUBLICATION WITHOUT THE 
APPROVAL OF THE APPELLATE DIVISION 

 
       SUPERIOR COURT OF NEW JERSEY 
       APPELLATE DIVISION 
       DOCKET NO.  A-2524-08T2 
 
RONALD DURANDO and 
GUSTAVE DOTOLI, 
 
 Plaintiffs-Appellants, 
 
 v. 
 
THE NUTLEY SUN and 
NORTH JERSEY MEDIA GROUP, INC., 
 
 Defendants-Respondents. 
 
________________________________ 
 

Argued January 6, 2010  -  Decided 
 
Before Judges Graves, Sabatino and Newman. 
 
On appeal from the Superior Court of New 
Jersey, Law Division, Passaic County, Docket 
No. L-5340-05. 
 
Glenn M. Finkel argued the cause for 
appellants (Schepisi & McLaughlin, P.A., 
attorneys; Mr. Finkel and Christopher A. 
Stewart, on the brief). 
 
Bruce S. Rosen argued the cause for 
respondents (McCusker, Anselmi, Rosen & 
Carvelli, attorneys; Jennifer Borg and Dina 
Sforza, of counsel; Mr. Rosen and Kathleen 
A. Hirce, on the brief). 

 
PER CURIAM 
 
 This is a defamation case.  Plaintiffs Ronald Durando 

("Durando") and Gustave Dotoli ("Dotoli") appeal the Law 

April 8, 2010 



A-2524-08T2 2 

Division's entry of summary judgment in favor of defendants The 

Nutley Sun and North Jersey Media Group, Inc. ("NJMG").  The 

motion judge granted summary judgment because there was 

insufficient evidence that defendants had published an 

inaccurate headline about plaintiffs in their newspaper with 

actual malice.  We affirm. 

I. 

 These are the facts relevant to our consideration of the 

issues raised on appeal. 

 The newspaper headline and the related news article at 

issue arose out of an investigation of plaintiffs by the 

Securities and Exchange Commission ("the SEC" or "the 

Commission").  On November 15, 2005, the SEC filed a civil 

complaint in the United States District Court for the District 

of Connecticut, alleging that plaintiffs and their associates 

had violated numerous sections of the Securities Act of 1933, 15 

U.S.C.A. §§ 77a-77aa, and Securities Exchange Act of 1934, 15 

U.S.C.A. §§ 78a-78oo.  The SEC complaint particularly alleged 

that plaintiffs and their associates had pumped up the value of 

the stock of a company they owned, then sold that stock to the 

investing public with knowledge that the stock was worth only a 



A-2524-08T2 3 

fraction of what they were selling it for.1  As a result, 

plaintiffs allegedly gained more than $9 million in profits from 

the transaction.  The complaint was publicized by the SEC in a 

litigation release dated November 16, 2005 and posted to the 

Commission's website. 

 The SEC's complaint was reported in a news story written by 

Kathleen Lynn, a staff writer for The Record, a daily newspaper 

based in Hackensack.  The Record and The Nutley Sun, a weekly 

regional paper, are both owned by NJMG. 

 Lynn's story about plaintiffs appeared in the November 17, 

2005 edition of The Record under a headline in that paper which 

read:  "3 N.J. men accused in $9M stock scam."  The article, as 

printed in The Record, detailed the allegations contained in the 

complaint, identified plaintiffs by name as two of the three men 

involved in the civil case, and identified both plaintiffs as 

residents of Nutley. 

 The executive editor of The Nutley Sun at the time was Paul 

Milo.  After Lynn's story ran in The Record, Milo received an e-

mail alert2 that The Record had published an article concerning 

                     
1 This type of practice is commonly known as "pump and dump" 
market manipulation. 
   
2 In his deposition, Milo testified that he could not remember 
exactly how The Record article came to his attention.  However, 
he did testify that it was standard practice for him to receive 

      (continued) 



A-2524-08T2 4 

persons in Nutley, which might be of interest to his newspaper.  

At his deposition, Milo could not recall if he contacted the 

editor of The Record, or if anyone else from NJMG was involved 

in the decision to reprint Lynn's article in The Nutley Sun.  

However, he did testify that his standard routine when he wanted 

to reprint an article from The Record was to e-mail Frank 

Scandale, the editor of The Record, and indicate his intention 

to reprint the article in The Nutley Sun. 

 Milo decided to republish Lynn's article in The Nutley 

Sun's edition on December 8, 2005.  On Monday, December 5, 2005, 

when Milo physically laid out the article in the newspaper, he 

changed the headline.  He also removed the last three paragraphs 

from the story.  The new headline above the story on page eleven 

read:  "Local men charged in stock scheme." 

 The day after editing the initial article, Tuesday, 

December 6, 2005, Milo added a "teaser" headline to the front 

page of the edition.  The teaser read:  "Local men arrested in 

'pump and dump' scheme[.]"  The teaser referenced page eleven of 

the edition, where the story, with its new headline, had been 

placed.   

                                                                 
(continued) 
an e-mail alert with attached articles containing the word 
"Nutley" once they had been published in other NJMG newspapers. 



A-2524-08T2 5 

 The teaser appears as the third and final such headline 

from the top of the front page on the December 8th edition.  

Above it were two unrelated headlines.  The top headline, which 

was in larger and bolder font than the headlines below it, read, 

"School board stops crossing guard funding."  Underneath this 

was a subheading for the crossing guard story, which read, "Town 

says it cannot absorb total cost."  This subheading was in the 

same font and type size as the headline referencing plaintiffs' 

story.  The second headline, also in the same font and type 

size, read, "Efforts to aid Katrina victims continue."  Below 

that was the subject headline about plaintiffs. 

 The main headline on the front page, which was situated 

below the preceding four headlines, and in the largest font of 

all, read:  "Peace on earth," with a sub-heading beneath it 

reading "Nutley holiday celebration draws hundreds Sunday."  

Most of the remainder of the front page was taken up by a large 

photograph of the holiday celebration.  Plaintiffs' photographs 

did not appear on the front page.  Nor did their photographs 

accompany the article on page eleven. 

 This particular edition of The Nutley Sun was a promotional 

issue. It was distributed to about 4,000 subscribers and 2,500 

non-subscribers in the Nutley area.   



A-2524-08T2 6 

 On Friday, December 9, 2005, the day after the edition was 

published, plaintiffs' initial counsel contacted Milo by e-mail.  

Counsel alerted Milo to the falsity of the word "arrested" in 

the teaser headline, and demanded a retraction.3  Milo forwarded 

the e-mail to Kathleen Hivish, his publisher, asking for her 

guidance.  Both Milo and Hivish agreed that they should notify 

the in-house counsel for NJMG, Dina Sforza, since the e-mail 

included  a threat of litigation.  In his deposition, Milo 

specifically recalled contacting Sforza for advice as to whether 

a retraction should be issued. 

 The deadline for submission of all articles or headlines in 

The Nutley Sun was on Tuesday evening before the weekly edition 

was sent to press.  The e-mail from plaintiffs' counsel was 

received by Milo on Friday, December 9, 2005, and he forwarded 

it on to his publisher and to in-house counsel that same day. 

 In a certification filed with the court in support of 

defendants' summary judgment motion, Sforza indicated that, 

although she had received the e-mail from Milo on Friday, 

December 9, 2005, she did not discuss the contents of the e-mail 

with him until Wednesday, December 14, 2005.  That discussion 

was one day after the Tuesday deadline for any retraction to be 

                     
3 Plaintiffs have not complained about the text of the article 
that appeared on page eleven, nor the headline that appeared on 
that inside page, as neither of them refer to any arrest. 



A-2524-08T2 7 

printed in the December 15, 2005 edition.  Sforza explained that 

the delay resulted from the fact that she was a part-time 

employee and she was not in the office until that day.  

Additionally, Sforza noted that NJMG's General Counsel, Jennifer 

Borg, whose approval was necessary before any retraction was 

printed, was not available that particular week as she was 

attending to a terminally-ill relative. 

 Sforza contacted plaintiffs' initial counsel on Thursday, 

December 15, 2005.  She requested that he wait on filing any 

litigation until she had a chance to discuss the matter with 

Borg.  According to Sforza's certification, plaintiffs' counsel 

assured her that he would not file any lawsuit until after 

Monday, December 19, 2005.  Nevertheless, plaintiffs filed the 

initial defamation complaint in this action in the Law Division 

on Friday, December 16, 2005. 

 The retraction was prepared on Monday, December 19, 2005, 

with Borg's approval.  It was printed in The Nutley Sun on 

Thursday, December 22, 2005.  The retraction4 was placed in the 

same area that the originally false teaser headline had 

occupied, at the top of the front page.  It took up almost all 

                     
4 Plaintiffs have raised no criticism concerning the contents or 
placement of the retraction, only pointing out that the December 
22, 2005 edition was not a promotional issue and thus had a 
smaller circulation than the December 8, 2005 edition. 



A-2524-08T2 8 

of the area on the page that was used for the three headlines in 

the December 8, 2008 edition, and began with the word 

"retraction" in large-print, boldface type.  The retraction 

stated: 

The Nutley Sun hereby retracts the headline 
"Local men arrested in 'pump & dump' 
scheme", which appeared on page A-1 of the 
Dec. 8 edition.  Ronald Durando and Gustave 
Dotoli were not arrested, but were served 
with a civil complaint by the [F]ederal 
Securities and Exchange Commission.  The 
Nutley Sun regrets the error and any 
embarrassment it may have caused Mr. Durando 
and Mr. Dotoli. 
 

One month later, Milo was reprimanded in writing by Hivish for 

printing the false headline. 

 Milo was asked about these events during his deposition.    

When asked at one point if he was sure that the plaintiffs had 

been arrested, Milo stated, "[i]t's possible, but I don't 

remember."      

 Milo subsequently amplified and clarified his deposition 

answers in a certification filed in support of defendants' 

summary judgment motion.  Among other things, Milo attested that 

he generally had a "hectic and harried" schedule on the two days 

immediately preceding his submission of the weekly edition of 

The Nutley Sun to the printer.  He noted in his certification 

that he was the only editor for the newspaper, and that Monday 

and Tuesday nights were long nights for him, as he had a 10:30 



A-2524-08T2 9 

p.m. deadline on Tuesday for getting the newspaper to press.  

Milo stated that, although he had edited and placed Lynn's news 

story about the SEC's action on a prior day, he wrote the teaser 

headline for the front page on Tuesday, December 6, 2005, in the 

evening.  He asserted in his certification that, "[t]he error 

[he] made was internally inconsistent and made [T]he Nutley Sun 

look ridiculous because anyone reading the [n]ews [s]tory would 

realize that the teaser headline on [the front page] was 

incorrect.  This is something [he] would have never done 

consciously or purposely." 

 After several rounds of dispositive motion practice, the 

trial court ultimately5 granted summary judgment to defendants, 

dismissing plaintiffs' complaint with prejudice.  The trial 

court found, among other things, that the substance of the 

article was "clearly a [subject] matter that is heavily 

regulated and . . . addresses a matter of [a] substantial 

regulatory violation."  Consequently, defendants' publication 

dealt with a matter of "public concern," thereby requiring 

plaintiffs to demonstrate "actual malice" on the part of 

                     
5 The motion judge initially denied summary judgment to 
defendants on the issue of actual malice, instead granting 
defendants' motion on the alternative basis that plaintiffs had 
not proven reputational damages.  The judge subsequently granted 
reconsideration, concluding that the record presented no genuine 
factual issue of actual malice, even if plaintiffs could prove 
reputational damages. 



A-2524-08T2 10 

defendants in order to pursue their defamation claims.  See 

Dairy Stores, Inc. v. Sentinel Publ'g Co., Inc., 104 N.J. 125, 

136 (1986).  The court recognized that, under the applicable 

law, actual malice requires proof that either defendants had 

knowledge of the falsity of their publication or, alternatively, 

acted in reckless disregard of its truth or falsity.   

 The court found that there is no proof that Milo or 

defendants consciously knew that plaintiffs had not been 

arrested when the untrue headline was composed and printed.  

Moreover, the court also found no triable claim of reckless 

disregard for the truth.  In particular, the trial court 

observed that "nothing in the record before us creates a genuine 

issue of material fact that any defendant knew the statements 

[in the headline] to be false or entertained serious doubts 

about their truth."  The court further noted that the record was 

bereft of "clear and convincing evidence" of actual malice, the 

heightened proof standard required under the law.  Summary 

judgment dismissing plaintiffs' defamation claims was therefore 

granted. 

 The trial court likewise dismissed plaintiffs' separately-

pleaded claims seeking monetary damages because the newspaper 

headline had portrayed them in a false light.  The court found 

that the same actual malice standard of liability governing 



A-2524-08T2 11 

plaintiffs' defamation claims equally applied to their false 

light claims.  Because actual malice was not demonstrated, 

summary judgment on the false light claims was similarly 

granted.  Lastly, the court also dismissed plaintiffs' claims 

for the negligent infliction of emotional distress. 

 Plaintiffs now appeal.  Their principal substantive 

argument is that the record contains sufficient indicia of 

actual malice to create a genuine issue of material fact and 

that, if permitted to present the case before a jury, they could 

demonstrate actual malice by clear and convincing proof.  

Additionally, they contend that the motion judge procedurally 

erred in granting defendants' motion for reconsideration, which 

they argue was untimely.6 

II. 

 The governing law is well established.  In a defamation 

case which involves a publication addressing a "matter of public 

concern" our Supreme Court has prescribed an elevated standard 

for a plaintiff to prevent summary judgment, requiring the 

                     
6 Plaintiffs also argue that the motion judge erred, in an 
initial phase of the motion practice, in classifying plaintiffs 
as "limited-purpose" public figures.  We need not address this 
point, as the court specifically found in its final order on 
August 15, 2008, and defendants concede, that plaintiffs are not 
limited-purpose public figures.  We note, as did the trial 
court, that the actual malice standard of liability still 
applies to this case because the publication addressed a matter 
of public concern.  See Dairy Stores, supra, 104 N.J. at 140-41. 



A-2524-08T2 12 

plaintiff to establish "'actual malice [on the part of the 

defendant] by clear and convincing evidence'"  DeAngelis v. 

Hill, 180 N.J. 1, 12 (2004) (quoting Lynch v. N.J. Educ. Ass'n, 

161 N.J. 152, 169 (1999)); Turf Lawnmower Repair, Inc. v. Bergen 

Record Corp., 139 N.J. 392, 413 (1995); Sisler v. Gannett Co., 

Inc., 104 N.J. 256, 275 (1986).  The Court has stated that "any 

business charged with criminal fraud, a substantial regulatory 

violation, or consumer fraud that raises a matter of legitimate 

public concern[,]" will trigger this heightened standard.  Turf 

Lawnmower Repair, supra, 139 N.J. at 413. 

 The Court has found that a case that falls within the ambit 

of public concern, or involving the tort of false light⎯and thus 

requiring "actual malice" standard to apply⎯is governed by the 

jurisprudence that has evolved in defamation matters under the 

First Amendment to the United States Constitution.  Sisler, 

supra, 104 N.J. at 266-67.  In applying those First Amendment 

values, our Supreme Court has echoed the United States Supreme 

Court in stating that, "[t]o satisfy the actual[]malice 

standard, a plaintiff must show by clear and convincing evidence 

that the publisher either knew that the statement was false or 

published with reckless disregard for the truth."  Lynch, supra, 

161 N.J. at 165 (citing New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 



A-2524-08T2 13 

254, 279, 84 S. Ct. 710, 725 11 L. Ed. 2d 686, 706 (1964)) 

(emphasis added). 

 The United States Supreme Court has instructed that, for a 

plaintiff to prove the "reckless publication" prong of the 

"actual malice" standard, he or she must provide "sufficient 

evidence to permit the conclusion that the defendant in fact 

entertained serious doubts as to the truth of his publication."  

St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731, 88 S. Ct. 1323, 1325, 

20 L. Ed. 2d 262, 267 (1968).  "Publishing with such doubts 

shows reckless disregard for truth or falsity and demonstrates 

actual malice."  Ibid.   

 In applying this standard, the New Jersey Supreme Court has 

observed that plaintiffs who are required to prove actual malice 

"can recover for 'a defamatory falsehood whose substance makes 

substantial danger to reputation apparent, on a showing of 

highly unreasonable conduct constituting an extreme departure 

from the standards of investigation and reporting ordinarily 

adhered to by responsible publishers.'"  Maressa v. N.J. 

Monthly, 89 N.J. 176, 199 (1982) (emphasis added) (quoting 

Curtis Publ'g Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 155, 87 S. Ct. 1975, 

1991, 18 L. Ed. 2d 1094, 1111 (1967)). 

 Specifically, plaintiffs must present evidence that, "'the 

recklessness in publishing material of obviously doubtful 



A-2524-08T2 14 

veracity [approaches] the level of publishing a knowing, 

calculated falsehood.'"  Lynch, supra, 161 N.J. at 165 (quoting 

Lawrence v. Bauer Publ'g & Printing, Ltd., 89 N.J. 451, 466, 

cert. denied, 459 U.S. 999, 103 S. Ct. 358, 74 L. Ed. 2d 395 

(1982).  "Sufficient evidence does not exist, however, when the 

only evidence offered is that the defendants 'should have known 

the [defamatory statements] were false, or they at least should 

have doubted their accuracy.'"  Costello v. Ocean County 

Observer, 136 N.J. 594, 617 (1994) (quoting Lawrence, supra, 89 

N.J. at 457).  In the context of editing for publication, the 

"actual malice standard plainly requires a [plaintiff] to 'prove 

more than an extreme departure from professional standards.'"  

Schwartz v. Worrall Publ'ns, Inc., 258 N.J. Super. 493, 502 

(App. Div. 1992) (quoting Harte-Hanks Commc'ns, Inc. v. 

Connaughton, 491 U.S. 657, 665, 109 S. Ct. 2678, 2685, 105 L. 

Ed. 2d 562, 575 (1989)). 

 In the present case, plaintiffs rest their theory of 

recklessness upon a statement that Milo made at his deposition 

that it was "possible" that he was not sure about whether 

plaintiffs had been arrested when he printed the headline.  When 

this singular and tentative response is considered in light of  

Milo's subsequent explanation of that response, as well as the 

dearth of other evidence of reckless disregard for the truth, 



A-2524-08T2 15 

the record does not present "clear and convincing" evidence that 

would enable plaintiffs to survive summary judgment.  

 Plaintiffs' reliance on the fact that Milo could have 

checked the accuracy of his headline and yet chose not to in the 

context of a deadline-pressured environment, under Schwartz, 

supra, does not provide plaintiffs with sufficient evidence to 

establish reckless disregard of the truth.  At no point do 

plaintiffs point to any evidence that Milo was informed prior to 

publication as to the falsity of his headline, or was he 

provided with an obvious basis to reflect upon the truth of the 

teaser headline.   

 The record does not bespeak the clear and convincing 

evidence that allows a defamation or false light complaint to 

proceed.  The less-prominent placement that the subject headline 

had on the first page of the December 8, 2005 edition is also 

consistent with defendants' position that they did not act with 

actual malice. 

 Summary judgment, as our Supreme Court has instructed, is a 

favored device for winnowing out non-meritorious defamation 

cases before they are improperly listed for trial.  See 

Kotlikoff v. The Cmty. News, 89 N.J. 62, 67-68 (1982).  This 

distinctive approach to summary judgment in defamation cases is 

designed to promote free speech values, and to prevent the 



A-2524-08T2 16 

chilling of speech by the specter of protracted litigation.  Id. 

at 67.  Even viewing the record in a light most favorable to 

plaintiffs, see Rule 4:46-2, there simply is not "clear and 

convincing" evidence of actual malice here to warrant a jury 

trial.  Although the headline's inclusion of the inaccurate word 

"arrested" was careless and unfortunate, the circumstances do 

not satisfy the legal and constitutional requirements for 

liability.7 

 Lastly, we reject plaintiffs' claims that the trial court 

unjustifiably dismissed their claims on a motion for 

reconsideration.  The trial court's prior rulings maintaining 

certain aspects of plaintiffs' cause of action were 

interlocutory in nature, and could be revisited at any time 

before final judgment.  See R. 4:42-2; see also Pressler, 

Current N.J. Court Rules, comment 1 to R. 4:49-2 (2010) (citing 

Johnson v. Cyklop Strapping Corp., 220 N.J. Super. 250 (App. 

Div. 1987), certif. denied, 110 N.J. 196 (1988)). 

 Affirmed.  

                     
7 The same result obtains as to plaintiffs' emotional distress 
claims, which they have not specifically appealed and did not 
address in their brief.  See Decker v. The Princeton Packet, 
Inc., 116 N.J. 418, 432 (1989) (requiring the same standard of 
proof for claims of negligent infliction of emotional distress 
and for defamation when the claims are based on the same 
conduct).   

 


